woensdag 12 december 2012

Zand - 2e lj

"Zand"- 2e leerjaar

AD 6: De leerlingen kunnen de band leggen met de innerlijke wereld

AD 12: De leerlingen kunnen erop gericht zijn eigen ervaringen, ideeën, gevoelens en waardering in muzische talen uit te drukken.

Domein
Beeld: Ik maak een collage met zand.
-Ik kan een idee verzinnen bij zand
-Ik kan me op een eigen manier uitdrukken
-Ik vind het fijn om het werk van anderen te zien.


Verloop van de activiteit

Deze activiteit bestaat uit 2 delen.

Deel 1

Stap 1 : 
De werkblaadjes worden uitgedeeld.



Hou een kort gesprek met de leerlingen over zand.
-Welke herinneringen hebben jullie aan zand
-Wat kan je er mee doen?

Teken dit op je werkblaadje (met een schrijfpotlood)

Stap 2: Kijk samen naar de film van de kunstenaar Ilana Yahav. Ze experimenteert met zand in een film.




Korte bespreking a.d.h.v. enkele vraagjes:
-Wat hebben jullie gezien?
-Wat doe jij graag met zand?
-Wat zou jij willen maken met zand?


Stap 3: Experimenteren met zand (buiten in de grote zandbak)
Bij slecht weer kan je ook onder het afdak werken. Geef dan aan ieder kind een klein potje zand.
-Strooi wat zand op je papier en experimenteer (schrijven, tekenen,...) net zoals de kunstenares.
-Indien nog wat tijd over kunnen de lln in de grote zandbak ook kunstwerken maken.

De foto's hieronder zeggen meer dan woorden.


















Deel 2: Ik maak een collage met zand

Stap 1:
-Rasp een krijtje met schuurpapier.
-Doe dit in een potje; voeg er zand aan toe en schudden maar.

Stap 2:
-Breng wat lijm op je blad.
-Doe er zand op en schud af wat niet vastplakt.
-Doe dit nog eens met een ander kleur zand.
-Ga verder tot je tekening af is.

Stap 3:
-Doe er wat haarlak op.

Toonmoment: De kunstwerkjes worden aan elkaar getoond.
Wie kan en wil er iets over vertellen?









1 opmerking: