woensdag 23 oktober 2013

Amazing - videoclip met lipdubbing


Amazing.



Hieronder kunnen jullie de 3e graad aan het werk zien in een videoclip met lipdubbing. Bij het uploaden, merk ik dat de kwaliteit heel wat minder is als je de clip op groot scherm wil bekijken. Bij de originele film is de kwaliteit heel wat beter.


















dinsdag 22 oktober 2013

De wereld is mooi - 1e lj

De wereld is mooi!

De leerlingen van het 1e leerjaar dansten tijdens de startviering op "De wereld is mooi"






Onderzeeboot - 1e lj (deel 1)

Onderzeeboot - 1e lj deel 1

AD 4: Gevoelig zijn voor het overdrachtelijke of symbolisch karakter van een muzische expressievorm.
AD 17: Gericht zijn op een verstaanbare of sprekende vormgeving.


Deze activiteit bestaat uit 2 delen: deel 1 (domein beeld) en deel 2 (domein bewegingsexpressie en drama).

Deel 1: Boten ontdekken
Domein:
Beeld:

De leerlingen kunnen
-vormen voorstellen door een omtreklijn, door vlakken of volumes.
-ruimtelijke relaties aangeven door in hun tekening bij elkaar horende zaken bij (naast, onder, boven of in) elkaar te tekenen.
-een vorm zodanig versieren dat het karakter ervan wordt versterkt.
-ruimtelijke relaties aangeven door overlapping en afsnijding

Verloop van de activiteit.

Boten ontdekken
Boten tekenen

Instap 
Hou een klasgesprek over de verschillende boten die de leerlingen al kennen, ga dan even dieper in op de duikboot. Wat weten we over duikboten? Heeft iemand al eens een duikboot gezien? In deze activiteiten ontmoeten we Anton die een avontuur beleeft met een duikboot. (in deel 2)

Stap 1
Toon de kijkplaat over de verschillende boten. Bespreek met de lln nog eens de verschillende soorten boten. Kom tot de conclusie dat er veel verschillende soorten bestaan die verschillende functies hebben (plezier, vervoer, wonen,...) Ze zien er ook allemaal anders uit.


Stap 2
Boot tekenen en inkleuren met wasco's.
Ze mogen hun fantasie laten werken.

Stap 3
Afwerken met waterverf.
Met waterverf schilderen ze het water. Met de verf moeten ze over  de romp van de boot schilderen zodat het lijkt alsof hij in het water zit.
Als ze dit wensen mogen ze met verf of wasco's nog enkele andere zaken tekenen of inkleuren zoals de lucht, wolken, een eiland in de verte, enz.
Bespreking: welke boten kan je herkennen? Waar is de boot echt in het water aan het varen?














zondag 20 oktober 2013

Zand (deel 2) - Ik maak een collage met zand (2A)

Zand (deel 2) - Ik maak een collage met zand

Na deel 1 (experimenteren met zand) zullen de leerlingen nu zelf zandschilderijen maken

AD 6: De band leggen met de innerlijke wereld
AD 12: De lln kunnen erop gericht zijn eigen ervaringen, ideeën, gevoelens en waardering in muzische talen uit te drukken.


Domein
Beeld: ik maak een collage met zand
Concreet:
-Ik kan een idee verzinnen bij zand
-Ik kan me op een eigen manier uitdrukken
-Ik vind het fijn om het werk van anderen te zien.


Verloop van de activiteit

Stap1:
Rasp een krijtje met schuurpapier.
Doe dit in een potje; voeg er zand aan toe en schudden maar.


Stap 2:
Breng wat lijm op je blad.
Doe er gekleurd zand op en schud af wat niet vastplakt.
Doe dit nog eens met een ander kleur zand. Ga zo verder tot je tekening af is.






Stap 3:
Doe er wat haarlak op en hang de kunstwerkjes uit zodat de leerlingen de andere kunstwerkjes kunnen zien. Wie kan er iets over vertellen?








maandag 14 oktober 2013

Vliegers - deel 2 - 1e lj

Vliegers - deel 2 - 1e lj

Voor de algemene doelen verwijs ik naar deel 1 van dit thema. Dit kan je ook terugvinden via onderstaande link

http://muzosandraengels.blogspot.be/2013/09/vliegers-deel-1-1e-leerjaar.html


Verloop van de activiteit

"Zie ze vliegen."

Vliegerliedje

Stap 1
Teken op het bord een vlieger met een lange staart. De staart klimt omhoog tot aan de vlieger. Maak een stijgend geluid met je stem, terwijl je de staart volgt van onder naar boven ("vvvvvvvvvvv")
De leerlingen doen mee.

Teken een 2e en een 3e vlieger, telkens wat hoger, met ook eenzelfde staart. Voer ook deze staarten vocaal uit met de leerlingen.

Teken tot slot nog een vierde vlieger, maar deze valt naar beneden: de staart kronkelt naar beneden.
Voer ook deze vlieger vocaal uit.

Voer de de 4 vliegers na elkaar uit, let erop dat vlieger 2 en 3 steeds hoger klinken.

Enkele leerlingen komen aan het bord.










Stap 2
Zing het lied voor (evt met begeleiding van de CD) , terwijl  je de staarten op het bord meevolgt met de hand.
(indien jullie het liedje niet beschikbaar hebben, vraag het aan de muzocoach via mail sandra.engels@telenet.be)

Leer het lied aan (begin bij het einde "toch weer niet")

Oefen de snelle tekst "stuitert dan weer naar beneden" traag in.

Vertel hoe de melodie stijgt en daalt zoals deze lijnen (=melodielijnen)

Voer het lied uit zoals op de CD:. In de tussenstukken tekenen de kinderen met de hand de "lijnen in de lucht" terwijl ze meezoevvvvvvvven.



Werkblaadjes worden uitgedeeld.



Teken nu zelf een vlieger met een staart op de achterkant van het liedje.
Eventueel een 2e vlieger tekenen











Wie durft zijn vlieger eens zoemen?





Tot slot herhalen we nog eens het liedje.






Videoclipdance: maken van een eigen choreografie - 3e graad

Videoclipdance - eigen choreografie - 3e graad

De leerlingen werden in groepjes verdeeld en kregen de opdracht om strofe 1 of strofe 2 uit te werken. Ze mochten zelf kiezen hoe ze dit deden. Het refrein werd door alle leerlingen op dezelfde manier gedanst. Dit hadden ze in een vorige les reeds geleerd.

Inoefenen van de strofes per groepje zonder muziek.











Inoefenen op muziek



Het eindresultaat

Lena,  Kaylin, Nick en Joppe


Ayla, Yoni, Quinten en Aube


Céline, Chelsey en Florian


Elise, Kimberley, Maarten en Ricardas



Emely, Fleur, Fien en Dylan


Naomi, Beatrijs en Sebastiaan






zaterdag 12 oktober 2013

Muzische impressie van de wolken - 4B de Bijenkorf

Muzische impressie van de wolken - 4B de Bijenkorf


Enkele sfeerbeelden.

Gedicht "De wolken"



Kijken en luisteren  

Kijk naar de volgende 2 filmpjes. Luister ook goed naar de muziek. Wat is het verschil?






Tekenen

Teken op de foto's en laat jullie fantasie de vrije loop. Kies dan één foto uit en verzin er een verhaal bij.







Drama

Vertel je verhaal aan jouw gebuur.



Enkele leerlingen vertellen hun verhaal voor de klas.






donderdag 10 oktober 2013

Voorbereiding bosklassenavond

Voorbereiding bosklassenavond

Per groep werken de leerlingen een dag uit. (maandag-dinsdag-woensdag-donderdag)

Volgens eens stappenplan bereiden ze hun dag voor
1) kleur kiezen voor het paneel
2) brainstormen wat ze die dag allemaal gedaan hebben
3) titels bedenken  en op een creatieve manier noteren op gekleurd papier
4) maximum 3 foto's uitkiezen die van toepassing zijn
5) per titel iets vertellen over die activiteit

Hieronder enkele sfeerbeelden